Zanimiva zgodovina Jeruzalema in njegovih svetih krajev.
Jezik tega teksta je nekoliko starinski (iz leta 1908),
vendar je še vedno bolj ali manj razumljiv današnjemu
bralcu.
ZGODOVINA JERUZALEMA
JERUZALEM IN NJEGOVI SVETI KRAJI
Iz knjige Življenje svetnikov
(Sv. Gvidon (12. september 1012)
J E R U Z A L E M je ustanovil salemski kralj
MELKIZEDEK, vrstnik očaka ABRAHAMA. Prvo ime Jeruzalema je bilo: SALEM, to
je MESTO MIRU. Imenoval se je tudi "JEBUS" od ljudstva Jebusejcev, ki so ga dolgo časa
imeli v posesti, dokler ni Jozua obljubljeno deželo z vojsko vzel in Jeruzalem oddal BENJAMINOVEMU RODU.
400 let so se nato menjavali BENJAMINOV in JUDOV ROD ter
Jebusejci v posesti tega mesta. Šele David ga je z vojsko vzel Jebusejcem in ga
utrdil z močnimi ZIDOVI in STOLPI. Poleg tega je kralj David sezidal za sebe
krasno kraljevo poslopje ter OGRADIL MESTO do hriba MORIJE s PRVIM ZIDOM.
SION se torej
imenuje DAVIDOVO MESTO in Jeruzalem - HČI SIONSKA.
Davidov sin Salomon je mesto povečal in olepšal in ga ogradil z DRUGIM ZIDOM, na hribu MORIJA pa je
sezidal krasni TEMPELJ (Solomonov tempelj).
Do dobe kralja Agripa,
do 41. leta po Kristusovem rojstvu,
je imelo mesto samo dva trdna zidova,
ki sta bila okoli hribov SIONA in MORIJE. Kralj Agripa je
zgradil TRETJI ZID - okoli novega mesta, "Bezeta" imenovanega. Vse mesto je obstajalo iz štirih delov:
1. Spodnje mesto z gradom AKRA
2. Novo mesto BEZETA z gradom ANTONIJA
3. Tempeljsko mesto z gradom MORIJA
4. Sionsko mesto z gradom SION
Kraljeva palača, ki jo
je kralj Salomon ozaljšal z vsem mogočim bleskom in pa tempelj sta bila v mestu
NAJVEČJI LEPOTI.
Za zidavo TEMPLJA je
že kralj David delal najveličastnejše priprave. V srce ga je bolelo, da Skrinja zaveze, največje judovsko svetišče, ni
imelo poslopja, medtem ko je on prebival v krasni palači. Zato je nabral za
zidanje templja neizmeren zaklad; v zlatu blizu 400 milijonov rumenjakov, v
srebru 1000 milijonov trdnjakov, ter lesa in kovine brez mere. Ali David po
Božji volji ni smel zidati templja, ta čast je bila prihranjena njegovemu sinu
Salomonu.
Zidanje se je pričelo
s tem, da so zravnali hrib Morijo in templju postavili jako trdno in stanovitno
podlago. Zidovje se je vzdigovalo iz CEDRONSKE DOLINE nad 166 sežnjev visoko.
Bilo je IZ VELIKANSKIH SKALNATIH PLOŠČ,
ki so bile med seboj povezane z železnimi, s svincem zalitimi koli. Na
četveroogelnem podzidju šele se je dvignilo tempeljsko poslopje, ki so ga
izdelali najimenitnejši umetniki iz Fenicije. V sedmih letih so tempelj
dodelali. Glede na lepoto mu ga ni bilo enakega na svetu.
Stal je le 418 let.
Babilonski kralj NABUHODONOZOR, je mesto z vojsko premagal, ga oropal in
oplenil ter razdrl in požgal mesto in tempelj. Izraelsko ljudstvo pa je odvedel
s kraljem vred v sužnost. Tako je Bog po svojih prerokih zapretil Izraelskemu
ljudstvu in tako se je naposled tudi zgodilo.
Mesto in tempelj sta stala 70 LET v razvalinah in zapuščena. Objokovali in omilovali so ga v sužnosti vzdihujoči Judje,
ki niso mogli pozabiti na zalo mesto in krasni tempelj. Čez 70 let pa je perzijanski kralj CIR Judom dovolil vrniti se v
domovino. Dal jim je tudi vse svete posode, ki jih je bil NABUHODONOZOR
pobral v templju. CIR je zapovedal, naj se tempelj zopet pozida na njegove
stroške. Pod vodstvom ZOROBABELA, iz rodu Davidovega in velikega duhovnika
JOZUA, se je odpravilo 42.000 Judov na pot. Ko so prispeli domov, so se kmalu
lotili zidanja.
Mesto je ščasoma dobilo PREJŠNJO VELIKOST in PODOBO, v
poznejših časih pa so Makabejci in Rimljani v njem sezidali najlepša poslopja.
Vendar TEMPELJ NI DOSEGEL NIKOLI VEČ NEKDANJE VELIKOSTI, niti LEPOTE.
Končno se je kralj Herod(ež) 20 let pred Kristusovim
rojstvom, namenil postaviti bolj prostoren in lepi tempelj. Vendar ni podrl vsega templja naenkrat, temveč le nekatere
dele, in ko so te dele dokončali, so "odtrgali" zopet druge dele in
jih zidali, tako da niso prenehale
vsakdanje daritve v templju.
Tisoč težkih voz in
10.000 delavcev je bilo pri delu. 1000 duhovnikov pa, v stavbeni umetnosti
poučenih, je dovrševalo notranje lope in prostore templja, v katerih drugi niso smeli delati. V 18 mesecih so tempeljsko poslopje s
svetiščem in presvetiščem vred dokončali, v 6 letih pa dvore in lope; pa še 36
let potem so jih lepšali in prizidavali stranska poslopja, tako da je prišlo po
dokončanem zidanju 18.000 delavcev ob kruh. Ta tempelj je torej stal v
Kristusovih časih. Bil pa je tak-le:
Na starem SALOMONOVEM PODZIDJU je slonelo velikansko
poslopje, ki je obstajalo iz treh, s krasnimi stebrovji obdanih lop z
brezštevilnimi predeli, iz svetišča in presvetišča.
V prvi dvor so smeli zahajati pogani in tujci; zato se je
imenoval POGANSKI DVOR. Drugi dvor je bil za ženske, tretji za
moške. Med tem in med vhodom v
svetišče je bil dvor za duhovnike, kjer je bil oltar za žgalne daritve iz
NEOBDELANIH KAMNOV, blizu 8 sežnjev visok, blizu 20 sežnjev dolg in ravno
toliko širok. Odtod se je prišlo po stopnicah v sam tempelj, ki je bil pokrit z
zlatimi ploščami in se je delil v svetišče in presvetišče.
V svetišču je stal zlati svečnik, miza z oglednimi kruhi in
kadilni oltar za zažiganje kadila. Pri tem oltarju se je bil Zahariju prikazal
angel Gabriel in mu oznanil rojstvo sv. Janeza Krstnika.
Presvetišče je jako dragoceno zagrinjalo ločilo od svetišča,
in le enkrat v letu je smel vanj iti sam veliki duhovnik.
Stebri in zidovi
templja so bili iz bleščeče-belega marmorja, z zlatom prevlečeni, velika
bronasta vrata, z zlatom in srebrom vdelana. Vsa bruna in vsi tramovi v
poslopju so bili iz cedrovega in oljkovega lesa ter čez in čez z zlatom
predelani. Judovski zgodovinar, Jožef Flavij, ki je tempelj večkrat videl in
bil v njem, pravi o njegovi lepoti:
"Duša in oči so ti ostrmele nad vnanjim
pogledom, ker je bil od vseh strani pokrit z debelimi zlatimi ploščami, in
kadar je sonce sijalo nanj, videl se je tak ognjen blesk, da so oči kakor od
sončnih žarkov oslepele njim, ki so ga hoteli gledati. Prihajajočim tujcem se
je videl iz daljave kakor s snegom pokrit hrib, kajti kolikor ga ni bilo
pozlačenega, je bil bel."
V tej veličastni hiši
Božji je molil Jezus, naš Odrešenik, že kot dvanajstleten deček; v teh
prostorih je pogostoma učil. Po ulicah Jeruzalemskega mesta je pogosto hodil,
bolnike ozdravljal in ubogim dobrote skazoval. To mesto si je pa tudi izvolil,
da dopolni vse podobe in prerokbe, ki so pričale o njem in tu hoče dovršiti
delo svojega največjega Usmiljenja, delo odrešenja pregrešnega človeškega rodu.
Bilo je na CVETNO NEDELJO v 34. letu njegovega pozemskega
bivanja, ko je šel Jezus s svojimi učenci čez Oljsko goro. Z gore doli, ki je 175 čevljev višja od
Sionskega grada, se odpre očem krasen razgled čez Jeruzalemsko mesto in
tempelj, ki je žarel ravno v svitu jutranjega sonca kakor v ognju. Ganjen ob
tem pogledu veličastnega mesta obstoji Jezus. Solze se mu vlijejo iz oči in
globoko vzdihujoč pravi:
"Jeruzalem, Jeruzalem! O, da bi bilo
spoznalo tudi ti in zlasti na ta svoj dan, kaj je tebi v mir. Sedaj pa je
skrito pred tvojimi očmi. Ker PRIŠLI
BODO DNEVI NADTE in tvoji sovražniki te bodo OBDALI Z NASIPOM in te bodo
OBLEGALI in STISKALI Z VSEH STRANI. In bodo v tla pomendrali tebe in tvoje
otroke v tebi, in ne bodo pustili v tebi kamna na kamnu, zato, ker nisi
spoznalo časa svojega obiskanja." (Luka 19, 42-44).
Kar je ob tej priliki govoril Jezus z najgobljo žalostjo
svojega srca, se je dopolnilo okoli 36 let pozneje. Nad božjemorno mesto ima
priti prekletstvo, ki ga je oslepelo judovsko ljudstvo na veliki petek pred
Pilatovo palačo klicalo nad-se. Približeval se je dan razdejanja.
JERUZALEMSKO RAZDEJANJE
Bog ni hotel pogubiti oslepelega ljudstva, brez da bi ga
prej posvaril. Oznanjal jim je s ČUDOVITIMI ZNAMENJI, kaj jih čaka zaradi
njihove trdovratnosti.
- PRED POKONČANJEM
MESTA ob veliki noči, je bila OB 3. uri zjutraj V TEMPLJU in OKOLI OLTARJA POL
URE VIDETI TOLIKA SVETLOBA, kakor podnevi.
- Tempeljska vrata,
ki so bila proti VZHODU, so bila iz brona in tako težka, da jih je 20 mož komaj
moglo zapreti. OPOLNOČI pa so se pred OČMI ČUVAJEV ODPIRALA IN ZAPIRALA SAMA PO
SEBI.
- Nadalje se je v
svetišču dal slišati STRAŠEN KRIK IN VOTEL GLAS: "Bežimo od
tod!" Angeli varuhi so namreč pobegnili iz templja.
- Štiri
leta pred začetkom vojske, je nastopil človek, ki je po mestu neprenehoma
klical noč in dan: "Nesreča čez Jeruzalem! Nesreča čez Jeruzalem!"
Prijeli so ga in pretepali; pa ni nehal vpiti: "Nesreča čez
Jeruzalem!" Tako je klical sedem let in pet mesecev, dokler ga ni pri
obleganju mesta zadel neki kamen in ga ubil.
Medtem se je vedno
bolj bližala ura pogube trdovratnemu mestu, ki je ob velikonočnem času štelo
celo nad poldrugi milijon ljudi.
Judje so se uprli zoper svoje gospodovalce Rimljane. Cesar
Vespazijan je poslal svojega sina Tita kot vojskovodjo z mogočno armado zoper
nje, da bi jih z vso ostrostjo ukrotil. Meseca svečana l. 70 po Kristusovem
rojstvu, ravno v času velikonočnih praznikov, se je Tit približal mestu.
Mesto je imelo ugodno naravno lego: sezidano je bilo ob
hribih in strmih propadih ter s stolpi in močnimi zidovi utrjeno. Troje
mogočnih gradov: SION, ANTONIJA in AKRA je gospodovalo nad mestom, da ga skoraj
ni bilo mogoče z vojsko vzeti. Tudi tempelj sam je bil mogočna trdnjava.
Zastonj je Tit poskušal pomiriti Jude. Ti so bili sicer med
seboj razdeljeni v več strank, ki so druga drugo klale, a družilo jih je
sovraštvo do Rimljanov, zato so odbili vse mirovne ponudbe.
Tit je nato ukazal okoli mesta nagrmaditi nasipe. Ko so to
delo dovršili, so privlekli Rimljani svoje strašanske zidolome pred zidovje
predmestja Bezeta in ga razrušili. Oblegovani so zagnali strašen krik in groza
je spreletela celo najhrabrejše in najpogumnejše Rimljane. Rimljani so se vsuli
v mesto, vendar so se morali umakniti pred obupnimi napadi Judov.
Tedaj je Tit velel okoli in okoli mesta dve milji v obsegu
nakopičiti nasip in prebivalce zapreti. Da bi niti ponoči niti podnevi živa
duša ne mogla iz mesta, so postavili 13 malih trdnjav in v njih stalno stražo.
V treh dneh so dokončali vse to delo. Tako so se dopolnile Jezusove
besede: "Tvoji sovražniki te bodo z nasipom obdali, in te bodo oblegali in
stiskali z vseh strani."
Zaradi neštevilne množice ljudstva v mestu je nastala
najstrašnejša lakota. Česar ni jedla niti živina, to so samogoltno požirali
ljudje: čevlje, staro usnje, celo zatohlo in gnilo seno ter kravjek. Poslednji
grižljaj so si iz rok pulili, možje ženam, žene možem in starši otrokom; celo
matere so klale svoje otroke, jih pekle in pečene jedle. Cele družine so pomrle
za lakoto, da so bile hiše polne mrličev. Da se ne bi pričela kuga med njimi,
so pometali mrtva trupla čez mestno zidovje v grape in prepade. Vse mesto je
bilo veliki mrtvašnici enako. Nad 700.000 jih je samo lakota in kuga pomorila.
Strahotna tihota je bila povsod, samo ropot orožja ali kak vzdihljaj umirajočih
se je slišal sem ter tja. Tu se je zopet izpolnilo Jezusovo prerokovanje:
"Tedaj bo tolika stiska, kakor je ni bilo od začetka sveta in je ne bo!"
Samega Tita je tako ganil ta pogled, da je dvignil roke
proti nebu in Boga klical za pričo, da to gorje ni delo njegovih rok. Hoteč
konec storiti tem nadlogam, je še bolj pospešil oblegovanje. Takrat se je
zgodilo, da je več Judov zaradi lakote pribežalo čez nasipe v šotore Rimljanov.
Titovi vojaki, misleč, da so ti nesrečneži zlato pogoltnili so jim razparali
trebuhe in preiskovali čreva. V eni sami noči so našli 2000 takih Judov z
razparanimi trebuhi.
Tedaj je Tit poslednjič skušal razdivjane Jude pregovoriti,
a zastonj. Zato je dal trdnjavo Antonijo naskočiti in je 17. malega srpana (17.
julija) prodrl do templja. Šest dni neprenehoma delujejo strašanski zidolomi
nad templjom, a ne morejo omajati njegovega obzidja. Zato je podnetil vrata
notranjega dvora ter zapovedal, da morajo glavno poslopje zavarovati, saj je
hotel tempelj obvarovati razdejanja. Vendar je neki vojak vrgel prižgan ogorek
v eno notranjih tempeljskih shramb in naenkrat je bil ves tempelj v plamenu.
Prazno je bilo vse delo, da bi pogasili ogenj. Rimski vojaki, ki so videli, da
je vse v zlatu, so poklali vsakega Juda, ki se jim je hotel v bran postaviti.
Na tisoče jih je ležalo poklanih okoli žgalnega oltarja v dvoru duhovnikov, in
kri je tekla potokih po tempeljskih
stopnicah. Vedno bolj se je širil ogenj, da ni več misliti na rešitev. Tedaj je
skočil Tit v svetišče in presvetišče in si strmeč ogledal neznansko krasoto ter
se prepričal, da tempelj od zunaj in znotraj
zaradi lepote in krasote nima nič
enakega na zemlji. Vendar se je moral kmalu umakniti ognju, in komaj je odšel,
se je tempelj razrušil v razvaline. Tedaj so začeli vojaki ropati in daviti po
mestu, ko pa je bilo mesto in tempelj razdejano do tal, je Tit ukazal zaorati
brazde čez mesto.
Pri obleganju je bilo 1.100.000 ljudi pobitih in pomorjenih,
97.000 v sužnost prodanih, drugi pa so bili z vsem judovskim narodom vred
razkropljeni. Spolnile so se tudi tu besede Jezusove: "V tla bodo
pomendrali tebe in tvoje otroke v tebi in ne bodo pustili kamna na kamnu."
Spolnilo se je prekletstvo, ki so si ga Judje sami priklicali nadse z besedami:
"Njegova kri pridi nad nas in naše otroke!" Kazen je bila primerna
njih hudobiji in trdovratnosti njihovih src,
s katero so se ustavljali vsemu
svarjenju k pokori. Brez svoje dežele, brez stalne domovine begajo ostanki tega
ljudstva po svetu sem ter tja ter so žive priče Božje pravičnosti in večen
spomin, da je resnična naša sv. vera, resnični njeni obeti. (op.: Knjiga je
bila tiskana v letu 1908)
Preden so sovražniki oblegali mesto, se je umaknila
krščanska občina, ki se je dotlej bila v Jeruzalemu ustanovila, spominjajoč se
Kristusovega prerokovanja, v malo gorsko mesto PELO. Kristjani pa so s seboj
odnesli tudi spomin na svete kraje, kjer je Božji Zveličar hodil in trpel; te
kraje so že tedaj visoko častili.
Sčasoma so se nekateri ubegli Judje zopet povrnili na ta
kraj, kjer je Jeruzalem stal, pa niso našli drugega, nego tri razvaljene stolpe
in en razrušen zid. Tudi nekaj Kristjanov se je tu naselilo. JAKOB MLAJŠI je
bil PRVI JERUZALEMSKI ŠKOF. Judje so ga bili l. 63 po Kristusu umorili. Njemu
za naslednika so izvolili apostoli in učenci Gospodovi, ki so tedaj še živeli,
sv. SIMEONA. Tega je ukazal l. 107 cesar TRAJAN križati. Med tem se je po razdejanju mesta po
razvalinah naselilo zopet obilno Judov
in veliko izmed njih se je tudi pokristjanilo.
Cesar HADRIJAN, ki je bil Judom sovražen, je na kraju, kjer
je stal prejšnji tempelj, sezidal POGANSKI TEMPELJ na čast maliku Jupitru. To
je še bolj razdražilo Jude, že poprej žolčne na Rimljane, da se zopet upro
zoper nje. Cesar Hadrijan je poslal svojega vojskovodjo JULIJA SEVERA z mogočno
armado v Palestino. TRI LETA je trajala KRVAVA BITKA. Zopet so pomorili nad
milijon Judov z mečem, kar pa jih je ostalo, so jih pregnali iz dežele.
Kjer je stal
Jeruzalem, je Hadrijan dal sezidati mesto, ki se je imenovalo "Elia
Kapitolina", na ena vrata tega mesta pa je dal postaviti podobo praseta,
da bi Jude prepodil s tega kraja.
Tudi krščanska občina v Jeruzalemu se je bila ob vojskinem
času razkropila. Sveti kraji so bili zapuščeni, vendar pa je mili Bog skrbel,
da niso bili popolnoma pozabljeni.
Cesar Hadrijan, je Kristjanom na sramoto, da ne bi
obiskovali teh svetih krajev, postavil na Kalvariji, kjer je bil Jezus križan,
podobo malika Jupitra, in na mestu BOŽJEGA GROBA sezidal tempelj na čast
nečiste malikinje Venere. Vendar je ravno s tem ohranil spomin na svete kraje.
Kristjani so se sčasoma v novem mestu med neverniki zopet naselili, in globoko
v svojem srcu ohranili čaščenje do teh svetišč.
------
Za cesarja Konstantina, v 4. stoletju je ponehalo
preganjanje Kristjanov. Cesar Konstantin je sam oklical krščansko vero za vero svojega cesarstva.
Tako se je vnovič vzbudilo čaščenje
svetih krajev. Konstantinova mati sv. Helena, je romala v Palestino, in tam
pobožno obiskala svete kraje in jih obdala s staro svetlobo. DALA JE IZKOPATI KRIŽ, na katerem je
Kristus umrl in našla tudi njegov grob. Na Konstantinovo povelje, so tu sezidali veličastno cerkev. Odslej so vse svete kraje, kakor jih še
danes poznamo, obiskovali čedalje bolj in bolj z vseh delov sveta.
Sezidali so v sveti
deželi mnogo cerkev, samostanov in gostišč za krščanske romarje. Vse znamenite
kraje iz Jezusovega življenja in smrti so ozaljšali s kapelami in cerkvami, in
nov Jeruzalem se je vzdignil iz starih grobelj in razvalin.
Tedaj je prišlo cesarju JULIJANU, odpadniku, ki se je bil
krščanstvu odpovedal in se izneveril, brezbožna misel, da bi Kristusa izpričal
za lažnivega preroka. Vedel je za Kristusovo prerokovanje, da od judovskega
templja ne bo ostal kamen na kamnu in da ga tudi ne bo nihče več pozidal. Zato
je sklical Jude iz vseh krajev sveta, da bi Jeruzalemski tempelj zopet
postavili, in jim je k temu dal vseh potrebnih pripomočkov.
Resnično so Judje v velikih trumah pridrli v Jeruzalem,
kopali in našli med grobljami staro tempeljsko podlago. Popolnoma so jo
uničili, da bi drugo, trdnejšo položili. Komaj pa so se lotili dela, tedaj je šele prišla ura, da so se Kristusove
besede spolnile do poslednje pike. Ko so ravno vse kamenje izkopali in
odpeljali, da bi stavili novo podlago, so začeli polagati temelj. Tedaj je
nenadoma nastal silen potres, plameni so švignili iz zemlje, podrli zidovje ter
prepodili delavce. Judje pa se niso dali prestrašiti in so se zopet lotili
dela; pa je zopet švignil ogenj iz zemlje, razstrelil podlago in ubil več
delavcev. Tako je Bog osamotil Julijanovo nespametno prizadevanje, in od tedaj
se nihče do sedanjih časov ni več predrznil,
da bi hotel zidati judovski tempelj, od
katerega res ni kamen na kamnu ostal.
A tem lepše so ozaljšali cerkev sv. Božjega groba, ki so jo
vedno obiskovale brezštevilne trume romarjev, čim bolj se je utrjevalo
krščanstvo. GRŠKI CESARJI so radi videli te trume romarjev, ker so prinašali obilno
denarjev v deželo.
Tako se je zgodilo, da je l. 636 po Kristusu Jeruzalem z
vojsko zavzel SARACENSKI KALIF OMAR in
dobil tudi cerkev sv. Božjega groba v oblast. Vendar pa so on in njegovi
nasledniki pripustili notranjo službo Božjo v cerkvi; romarji so smeli še vedno
sv. kraje obiskovati; malokdaj se komu pripetilo kaj žalega.
Toda leta 1076 so prišli romarji z žalostnimi tožbami nazaj
iz svete dežele. SEDČUKI, grozno divje in Kristjanom sovražno ljudstvo, so se
polastili svetih krajev, preganjali in pretepali krščanske romarje, in še celo
cerkvam in duhovnikom niso prizanašali.
Romarji so morali silno veliko
plačevati, ako so hoteli hoditi po svetih krajih; veliko pa jih je od lakote
in nagote pomrlo pred mestnimi vrati.
Nikogar ni bolj ganil
pogled teh žalostnih dogodkov, kot puščavnika in duhovnika Petra Amienskega na
Francoskem. Videl je sam na svoje oči, kako stiskajo Kristjane v Sveti deželi
in onečaščujejo svete kraje brezbožni Mohamedanci. Zato se odloči Kristjane
večernih dežel sklicati na pomoč, da svete kraje z vojsko vzamejo nevernikom. S
pismom Jeruzalemskega očaka Simeona gre k tedanjemu papežu Urbanu II. v Rim.
Živo mu opiše, kake nadloge trpijo Kristjani in kako se sramoti sv. Božji grob
v Jeruzalemu. Strmeč posluša Urban puščavnikove ognjene besede in mu obljubi
vso mogočo podporo. "Idi, moj sin," mu reče, "hodi od vasi do
vasi, od mesta do mesta; pripoveduj povsod, kar si v obljubljeni deželi videl
in slišal, vnemaj srca vseh, in Zveličar bo tvoje prizadevanje blagoslovil, vse
drugo pusti pa meni!"
Tako se je usedel
Peter na mulo, bos, v rjavi romarski obleki, z vrvjo prepasan, s križem v roki
in gologlav je prehodil vse laške in francoske pokrajine ter pridigal po potih,
ob razpotjih in v cerkvah, kake nadloge tarejo jutranje dežele. Čedalje bolj so
se vnemala srca, iti Kristjanom na pomoč. Že jih je na tisoče bilo
pripravljenih iti zoper krščanskega sovražnika, ko je papež Urban II. sklical
cerkveni zbor v mestu Klermont na Francoskem leta 1095. Sešlo se je 213 škofov,
velika množica knezov, grofov, baronov in neštevilna truma duhovnikov in
prostega ljudstva. Pod milim nebom se je pokazal papež na sedežu, obdan od
kardinalov. Poleg njega na strani, pa je stal puščavnik Peter Amienski, suh kot
kost in koža, vdrtih, ognjenih oči in bledega obličja. Na papeževo povelje
povzdigne svoj glas, in govori s tolikim navdušenjem o stiskah jutrcev in
sramotenju svetih krajev, da vsi začno na glas jokati se in ihteti. Za njim
povzame papež sam besedo in z globokim, v srce segajočim govorom prigovarja iti
v boj zoper Gospodove sovražnike. Ko dokonča, zasliši se z vseh strani glas:
"Božja volja je! Božja volja je!" Nato se več škofov, duhovnikov in
svetnih gospodov prostovoljno ponudi za SVETO VOJSKO. Znamenje tega so bili
RDEČI SUKNJENI KRIŽCI NA RAMAH VŠITI; od tod ime križarji in križarske vojske.
Noben stan, nobena starost in noben spol se noče izključiti iz te svete vojne.
Po zimi in spomladi leta 1095 so se oboroževali knezi in vitezi. Konec meseca aprila se združijo posamezni oddelki
vse vojne, 100.000 konjenikov in 300.000 pešcev, po raznih potih na mejah
sovražnih pokrajin.
Med vojskovodji se je
najbolj odlikoval pobožni in junaški vojvoda lorniški Bogomir Builonski. Ta
silna armada, z duhovniki, z ženskami in otroki, pol milijona ljudi broječa, se
je začela pomikati naprej. Vendar jim je manjkal glavni zapovednik in med
načelniki posameznih čet so se vnemali prepiri. Turčini so bili tudi hrabro
ljudstvo, ki so požgali in pokončali vsa sela in polja, čez katera so morali
Kristjani iti, da bi Kristjane izstradali in jih od vseh strani najhuje
stiskali. Stalni boji, silno pekoče sonce, lakota, pomanjkanje vode in druge
nadloge so močno skrčile krščansko armado. Na tisoče jih je umrlo preden so
prišli do Antiohije. To mesto so sicer prevzeli z vojsko, vendar so jih Turki
obkolili v mestu z brezštevilno armado. Nastala je strašna lakota. Konji,
velblodi, osli, miši, kuhane kože od živali in skorje od dreves so jim sladice.
Celo najsrčnejši so začeli omahovati. Veliko se jih je ponoči z vrvjo spustilo
čez zid, da bi ubežali, ali pa so pobegnili v turški šotor in celo Kristusa
zatajili. Tako skrajna in neizrekljiva je bila sila, da je bila rešitev mogoča
le po kakem čudežu. Tu pride naenkrat neki francoski duhovnik, Peter Jernej po
imenu, h krščanskim vojskovodjem, pripoveduje jim, da se mu je sv. Andrej
štirikrat prikazal in mu zapovedal oznaniti, da je pred velikim oltarjem antiohijske Šent-petrske cerkve sulica
zakopana, s katero je bil vojak Zveličarjevo stran prebodel. To morajo izkopati
ter jo v boju naprej nositi. Že edini pogled na njo bo prepodil sovražnike
Kristusove. Res kopljejo in sulico najdejo. Že takoj naslednje jutro se je
spustila že precej izstradana krščanska armada iz mesta v boj. Turki, ki so
videli od lakote izstradane in od nadlog medleče Kristjane, so jim zasramljivo
pretili, da ne bodo ubežali njih mečem. Komaj pa se je boj začel, se je polotil
nevernikov nek čuden strah, da so se v beg spustili eden za drugim. Kristjani
pa so jo udrli za njimi, veliko so jih "posekali" in se polastili
vseh njihovih zalog po šotorih. Odslej jih ni nič več zadržalo na poti v Sveto
deželo. Knez Tankrd je hitel s sto knezi v Betlehem. S prepevanjem slavilnih
pesmi so jim šli tamkajšnji Kristjani naproti in jim kazali blagoslovljeni kraj
Zveličarjevega rojstva. Tankred se je vrnil z veselim sporočilom k armadi, da
je že molil pri Zveličarjevih jaslicah v Betlehemu in jim pripovedoval, da je
tudi Jeruzalem videl prav blizu od tod. Neznansko veselje se je oglasilo v
krščanskem taboru. Še ponoči se je dvignila vsa armada, vsak je odhitel,
kolikor je najbolj mogel. Zjutraj, 9. rožnika (9. junija) so prišli vrh
Emavskih holmcev, s katerih so videli Jeruzalem pred seboj. Vsem zagomezi po
žilah; glasno ihtenje in jok gre od vrste do vrste. Od veselja so popadali na
tla in poljubljali sveto zemljo. Nato so vstali in šli bosi, prepevaje svete
pesmi, proti Jeruzalemu.
Jeruzalemsko mesto je
bilo močno utrjeno in v njem v obrambo postavljenih 60.000 Turčinov. Čeprav so
imeli križarji od pol milijonske armade le še 35.000 mož, so kljub vsemu mesto
takoj začeli oblegati. Nepopisno trpljenje so morali prestati. Nikjer ni bilo
pitne vode, vročina pa tolika, da so si nekateri v zemljo zarivali in si s
hladnim rušenjem prsi hladili. Drugi so se
na tihem plazili proti mestu; ko so tja prispeli so poljubljali zidovje
in potem od truda in onemoglosti umirali. V malem gozdiču, več milj od mesta,
so našli v največji sili še toliko lesa, da so si nekaj stolpov iztesali in jih
potem na kolih potiskali proti mestnemu obzidju. Ko so to dokončali so šli v
molitvi za procesijo k spovedi in k sv. obhajilu in v procesiji proti mestu.
Sovražniki so se jim posmehovali z mestnega obzidja, kar je še bolj razsrdilo
križarje. Dne 14. malega srpana (14. julija) so naskočili mesto z vso silo, a
zastonj. Mohamedani so jim metali klade, tramove, kamenje, goreče žveplo in
vrelo olje na glavo. Takoj naslednje jutro so se zakadili z novim naskokom na
mesto. Sedem ur so ga naskakovali in že so se začeli umikati - ko so zagledali
z Oljske gore dol svetlega jezdeca, ki jim je s svojim ščitom migal proti
mestu. "Ali vidite," pravi Bogomir Builonski, "ali vidite
nebeško prikazen? Ali slišite višjo pomoč?" Naglo je dal z obsednega
stolpa most položiti na mestno zidovje, potolkel je sovražnike pred seboj in skočil prvi v mesto dne 15. malega srpana
(15. julija) l.1099, ravno na petek, popoldne ob treh. Njegovi vojaki so
planili za njim, odtrgali so mestna vrata in mesto je bilo zavzeto. Med tem, ko
so križarji svojo zmago onečaščevali z grozovitim prelivanjem krvi, je šel
Bogomir Builonski, spremljan od treh vitezev, bos in v romarski obleki k
Božjemu grobu, in se tam prepustil najpobožnejšim občutkom goreče, srčne
molitve. Tudi križarji so odložili svoje krvavo orožje in padli, polni žalosti
in kesanja nad svojimi grehi na grob Zveličarjev. Vsesplošno je bilo veselje,
da so po velikem trpljenju doživeli ta dan; predvsem se je veselil Peter Amienski, ki so ga Jeruzalemski
Kristjani pozdravili za svojega rešenika.
Sedaj izvolijo
Bogmira Builonskega za Jeruzalemskega kralja. On je sicer sprejel volitev,
vendar pa na mestu, kjer je Zveličar nosil trnjevo krono, ni hotel nositi
zlate. Dal se je samo za varuha Božjega groba imenovati. Bodi Bogu potoženo, da
je umrl že drugo leto zatem.
Jeruzalem pa je prišel čez 88 let zaradi nemarnosti in
needinosti Kristjanov zopet nevernikom v roke.
Sicer so Kristjani iz zapadnih dežel z več križarskimi vojskami poskušali sveto
mesto in Zveličarjev grob Mohamedanom vzeti nazaj, a zastonj. Tako so sveti
kraji do današnjega dne ostali v oblasti nevernikov. V znamenje pa, da je še
vedno v sovražnih rokah sveti kraj, kjer se je Božji sin na križu daroval za
človeški rod, stoji še dandanes straža pred zlatimi vrati božjegrobske cerkve.
Ta cerkev ni več tista, ki jo je bil cesar Konstantin pozidal. Ta je bila
večkrat podrta in zopet sezidana. Bogomiru Builonskemu se je ta cerkev Božjega
groba zdela pretesna in nevredna tega svetega kraja. Zato so postavili nad njo
in v zvezi z drugimi poslopji veličasten tempelj, ki je pokrival vse sosednje
kraje in se je v zidovju in glavni obliki ohranil do sedanje dobe.
Zadnja velika nezgoda je zadela cerkev Božjega groba l.
1808. Tedaj je največji
del glavnega poslopja pogorel. Kapela Božjega groba, ki je slonela na stebrih
iz marmorja in porirja pod visoko, s svincem pokrito kupolo, se je tedaj
porušila. Zaradi topečega se svinca na kupoli, je bil ogenj le še večji in je
tem hujše vnel drugo lesovje. Neznanski požar se je razprostiral čez ves Božji
grob. Čudo je bilo, da ni pogorel še grob in lesena vrata do njega. GRKI so
sicer zopet popravili razrušeno zidovje; dasiravno je lepo, vendar ne dosega
nekdanje krasote. Sedaj je združenih pod eno streho več poprejšnjih cerkev,
kapelic in znamenitih krajev na Kalvariji. Med njimi se s svojo lepoto najbolj
odlikujejo kapela Božjega groba, kapela najdbe sv. križa in kapela sv. Helene.
Preden se gre v cerkev, se gre skozi dvorišče in potem v
sobo, kjer stoje turški vojaki na straži; tu mora vsaki romar vstopnino plačati. Ne daleč od vhoda v cerkev je velika nad tlakom
povzdignjena marmornata plošča, nad katero so svetila užgana. To je kraj,
kjer so Jezusovo telo mazilili in za pokop pripravili. Ako se odtod
obrneš na levo, prideš do visoke, prostrane kupole, s katere prihaja svetloba v
cerkev. Pod to kupolo je kapela Božjega groba. Zidana je podolgasto na
štiri vogle iz rdečakstega kamena, mamorju enakega in stoji osamljena v cerkvi,
da greš lahko okoli nje. Greš po nekoliko stopnicah navzgor, kjer si moraš
čevlje sezuti. Potem prideš v zatesnel prostor, čigar stene in tla so iz
marmorja. Ravno pred vhodom je globina
in v njej tisti kamen, na katerem se je bil angel prikazal svetim ženam. Vrata k Božjemu grobu so nizka in tesna,
tako da se moraš globoko prikloniti, če hočeš priti skozi. Grob je skoraj
na štiri ogle in iz skale izklesan, pa sedaj z belim in rjavkastim marmorjem
odet ter z višnjevo svilnato robo prevlečen. Prostor med tem grobom in sprednjo lopo je tako tesen, da morejo samo
štirje ali kvečjemu pet ljudi naenkrat notri iti.
Na nekem kraju v grobu kažejo dva čevlja visoko kameneno
ploščo, na kateri je počivalo Zveličarjevo truplo. Ta kamen je sedaj z
marmorjem zakrit, kjer vedno stoje dehteče cvetlice, ki jih zalivajo z rožno
vodo. Nad grobom visi 28 velikih srebrnih svetilk, ki so darila papežev,
glavarjev in raznih krščanskih občin, med katere je posest cerkve Božjega groba
razdeljena, katoličanov, starovercev, armencev in koptov. Te svetilke gore
neprenehoma in razsvetljujejo Božji grob ter nad njim viseče podobe, ki
predstavljajo Kristusov Vnebohod in njegovo prikazen Mariji. Tu vedno stoji kak
duhovnik, ki drži v srebrni posodi z miro in dragimi mazili namešano
blagoslovljeno vodo, da z njo kropi noter gredoče romarje. Grobno mesto samo je
šest čevljev dolgo, tri široko, dva in pol čevlja visoko. Podobno je oltarju, pri katerem se v službi božji dan za
dnem vrste katoličani in staroverci. Na grobni oltar pokladajo romarji iz vseh
krajev svete križe in rožne vence, da se jim blagoslavljajo.
Proti vrhu svetega groba se kaže kraj, kjer se je bil
Kristus v podobi vrtnarja Magdaleni prikazal. V mali kapelici je shranjena
polovica stebra, pri katerem je bil
Kristus bičan; drugo polovico imajo v Rimu.
V okolici cerkve kažejo tudi še druge svete kraje, postavim: steber, na
katerega je moral Kristus sesti, ko so mu trnjevo krono na glavo zasadili;
kraj, kjer se je ostro pokoril Longin, ki je Zveličarjevo stran prebodel; kraj,
kjer so vojaki za Kristusovo suknjo vadljali.
Ne daleč od tod greš
po več stopnicah v malo grško kapelico sv. cesarice Helene. Iz te kapele stopaš
v vodnjak, kjer je sv. Helena križ
našla. Proti poldnevu greš po 18 stopnicah do Kalvarske skale, kjer je križ
stal in se še sedaj vidi od potresa razpokano skalovje pri Kristusovi smrti.
Menihi raznih krščanskih občin, ki so v posesti svete grobne cerkve, imajo ondi
celice, v katerih stanujejo, dokler jih ne pridejo drugi zamenjat, in prejemajo
jedi skozi luknjo v vratih.
Katoličani imajo v posesti Božji grob, kapelo prikazovanja,
steber bičanja, oltar svete Magdalene, oltar Kristusovega pribijanja na križ in
pa kapelo žalostne Matere Božje.
Varuhi Božjega groba so od leta 1322 ubogi redovniki sv.
Frančiška. Ti zbirajo po miloščini velik znesek denarja, ki ga morajo turškemu
paši vsako leto plačevati za milost, da smejo na Zveličarjevem grobu z romarji
darovati, moliti in jokati se. Veliko morajo tudi od Turkov in starovercev
trpeti. Na mestu, kjer je nekdaj stal tempelj, stoji sedaj krasna mošeja
(mohamedanska molitvenica), ki jo je dal glavar Omar sezidati. Veliko Judov
zahaja v Jeruzalem, da umrejo tu, kjer so nekdaj njihovi očetje prebivali in
vladali ter v templju molili. V tihi temni noči se sem ter tja plašen Jud
priplazi do gore Morije, da vsaj zemljo poljubi ondi, kjer je nekdaj stal njih
tempelj; ali ko se mu približa Turek, pobegne, vzdihovaje od tod.
Bog je pravičen in
pravične so Njegove sodbe! - Pač moramo vzdihniti s svetim Avguštinom:
"Gospod, tukaj
reži, tukaj žgi, tukaj tepi - le v večnosti prizanesi! Amen."
Ni komentarjev:
Objavite komentar